Friday 15 February 2013

SERIOUS: METEOR JATUH DI RUSIA!



The trail of a falling object is seen above a residential apartment block in the Urals city of Chelyabinsk, in this still image taken from video shot on February 15, 2013. A powerful blast rocked the Russian region of the Urals early on Friday with bright objects, identified as possible meteorites, falling from the sky, emergency officials said. REUTERS/OOO Spetszakaz (RUSSIA - Tags: ENVIRONMENT TPX IMAGES OF THE DAY)











Chelyabinsk, Rusia (Reuters) - Lebih daripada 500 orang cedera apabila meteorit jatuh dan meletup di tengah bandar Rusia pada hari Jumaat 15 Feb 2013 (tadi), gegaran meteor tersebut telah memecahkan tingkap dan merosakkan bangunan di kawasan terbabit.

Orang yang menuju ke tempat kerja di Chelyabinsk mendengar bunyinya seperti letupan, disusuri cahaya terang dan kemudian merasakan Gelombang Kejutan di bandar perindustrian 1500 (950 kilometer) timur Moscow.

Bebola api tersebut merentasi horizon, meninggalkan jejak putih yang panjang di tengah yang boleh dilihat sejauh 200 km (125 batu) dari di Yekaterinburg. Penggera kereta berbunyi, tingkap berkecai dan rangkaian telefon mudah alih telah terganggu.

"Saya memandu untuk pergi ke tempat kerja, pada mulanya hari agak gelap, tetapi tiba-tiba menjadi cerah seolah-olah siang," kata Viktor Prokofiev, 36, seorang penduduk Yekaterinburg di Pergunungan Ural. "Saya rasa seperti saya telah dibutakan oleh lampu," katanya.


Tiada kematian dilaporkan tetapi Presiden Vladimir Putin, yang merupakan tuan rumah pegawai-pegawai Kementerian Kewangan dari Kumpulan 20 negara di Moscow, dan Perdana Menteri Dmitry Medvedev telah dimaklumkan.

Seorang pegawai kementerian tempatan berkata insiden seperti ini amat jarang berlaku dan mungkin peristiwa ini berkaitan dengan asteroid bersaiz kolam renang Olimpik yang dikhabarkan bakal melintasi Bumi pada jarak 27.520 km (17.100 km) tetapi ini tidak disahkan lagi.


Agensi angkasa Rusia Roscosmos berkata meteorit itu bergerak pada kelajuan 30 km (19 batu) sesaat dan peristiwa itu adalah sukar untuk diramalkan. Kementerian Dalam Negeri berkata letupan meteorit telah menyebabkan ledakan sonik.

Kementerian Kecemasan Rusia berkata 514 orang telah meminta bantuan perubatan, terutamanya bagi kecederaan ringan disebabkan oleh kaca-kaca yang berterbangan, dan 112 daripada mereka telah dimasukkan di hospital. Sebuah kumpulan telah ditubuhkan untuk mencari tinggalan meteorit di sana.

AS ruang agensi NASA telah berkata asteroid yang dikenali sebagai 2012 DA14, kira-kira 46 meter dalam diameter, akan bertembung dengan Bumi, namun tarikhnya tidak disahkan lagi, oleh itu para saintis dari NASA sudah memulakan rutin memantau mereka sejak 15 tahun yang lalu.



No comments:

Post a Comment